Lucian Blaga – arta poetica + Eu nu strivesc

Lucian Blaga
1.Arta poetica
Monumentalitatea operei lui Blaga sta in imbinarea de mareprofunzime a poeziei cu filosofia – care marturiseste ( prin bogatia sametaforica) -viziunea sa poetica.
CUNOASTEREA
– se bazeaza pe doua concept filosofice originale, definite deBlaga in “Trilogia cunoasterii” si in “Cunoasterea luciferica” .a) Cunoasterea
paradisiaca –
de tip logic, rational -> se revarsa asupracunoasterii si nu-l depaseste ; vrea sa lumineze misterul si astfel s ailreduca ( oamenii de stiinta).b) Cunoasterea
luciferica
– are ca scop potentarea,adancirea misterului , sinu lamurirea lui (poetii)Lucian Blaga debuteaza in
1919
cu volumul “Poemele luminii”, urmat dealte opera ce imbina directia traditionalista cu cea expresionista.
METAFORA
Plasticizanta – prin intermediul careia descrie obiectul/elementalilustrat esthetic, neimbogatindu-I semantica
Revelatorie – are rolul de a potenta misterul essential, de a revelacontinutul.In opera lui Blaga intalnim ideea constientizarii
finitudinii umane,
poetul realizandca exista in univers o
cenzura transcendenta
, impusa de
Marele Anonim
. Prinurmare poetul admite idea ca fiinta umana nu poate sa cunoasca obiectiv realitateadin jurul sau.Doua concepte :- Traire
dionisiaca
– ce vizeaza frenezia simturilor, raportandu-se la senzatiitraite in trup, punand in valoare un EU dezechilibrat.- Traire
apolinica
– ce ilustreaza stari de echilibru emotional, contemplatie,meditatie grava asupra destinului uman

2.“Eu nu strivesc.. “
a) Incadrarea textului in curentul literar – modernism.
Daca simbolismul propune in arta descoperirea retelei ascunse desemnificatii ale universului, expresionismul afirma libertatea creatoareabsoluta si primatul expresiei asupra formei. Un exemplu este LucianBlaga, adept al expresionismului prin cultul vitalismului si prin promovareaunei cunoasteri problematizante.Poezia “Eu nu strivesc.. “ deschide volumul de debut al lui Lucian Blaga,Poemele luminii , aparut in anul 1919. Pozitia negatoare, exprimata incadin titlu, contureaza o poetica de tip modernism, care se bazeaza penegarea formelor traditionalede manifestare. Blaga considera ca existadoua tipuri de cunoastere : cea
paradiziaca
– rationala,matematica, princare misterul este distrus – si cea l
uciferica
– intuitiva, contemplativa,prin care misterul este potentat.Adept al celui de-al doilea tip decunoastere, cea luciferica, Blaga isi exprima conceptia despre creatie in“Eu nu strivesc corola”, text cu valoare de arta poetica. Poezia estemodernista prin tema – creatia, prin viziunea despre lume- raportul deopozitie dintre subiect si alteritate, prin particularitatile de ordin formal –versul liber, ingambamentul(expr ideilor intr-o fraza cu aspect syntactic,dar structurata in versuri albe) – si prin limbajul preponderant metaforic.
b) Tema poeziei
Tema
creatiei
este particularizata in poezie prin reprezentarea a douaatitudini opuse fata de creatie, exprimate la nivel lexical prin opozitia
eu –altii
: pe de-o parte, atitudinea constructive a subiectului liric
– eu culumina mea sporesc a lumii taina
,iar, pe de alta parte, atitudineadistructiva a celorlalti –
Lumina altora/ Sugruma vraja nepatrunsuluiascuns
. Cele doua atitudini sunt subordinate
luminii
, symbol central alpoeziei, dar si al volumului, cunoasterea fiind astfel corelata cu lumina.
c) Viziunea despre lume exprimata in 4 elemente ale textului poetic
Viziunea despre lume reiese din
titlul
poeziei, reluat in incipitul textului :Eu nu strivesc.. Pronumele personal , pers I “eu” – marca a subiectivitatiilirice, urmat de adverbul de negatie “nu” creeaza si subliniaza, prinreluare, opozitia dintre o modalitate respinsa de subiectul liric, insaasumata, implicit, de ceilalti .In al doilea rand
relatia de opozitie dintre eu si altii
este marcata lexicalprin prezenta celor doua pronume in tex, iar la nivel morfo-semantic prin

seriile de verbe associate celor doua categorii pe care pronumele ledelimiteaza.Astfel, seria de verbe asociata pronumelui “eu” poate fiincadrata in campul semantical
creatiei
– nu strivesc, nu ucid, intalnesc,sporesc, nu micsoreaza, mareste, imbogatesc, iubesc; in vreme ce seriade verbe asociata pronumelui “altii” poate fi incadrata in campul semantical distrugerii : verbul” sugruma”, plus forma afrimativa a verbelor lanegative din prima serie – strivesc, micsoreaza- , si antonimul lui “iubesc”din prima serie, verbul “urasc”De asemenea, cunoasterea de tip luciferic e accentuata si prin prezentatermenilor din campul lexical al misterului – minuni, tainele, vrajanepatrunsului ascuns, termini care au rol de a contura imaginea unuiunivers ale carui legi nu pot si nu trebuie sa fie cunoscute sau intelese, cidoar intuite si potentate.In plus, metafora “corolla de minuni a lumii” repr scopul cunoasterii, atat asubiectului liric, cat si a celorlalti, insa doar cunoasterea de tip lucifericpotenteaza aceasta corolla, ale carei “petale” sunt enumerate la sfarsitulprimei secvente si al celei ultime : flori, ochi, buze, morminte. Cele
patruipostaze
ale corolei sunt metafore pentru cele patru stadii ale existenteiumane :
florile
semnifica varsta copilariei si prezinta conotatia fragilitatii,
ochii
sunt varsta adolescentei si au conotatia cunoasterii,
buzele
suntvarsta maturitatii si au drept conotatii afectivitatea si senzualitatea, iar
mormintele
sunt varsta batranetii si au conotatia mortii . Insa cele patruelemente ofera si sugestia ciclicitatii,pentru ca, asa cum pe mormintecresc flori, la nivel ontologic, fiecare sfarsit e urmat de un inceput. De aicisi perfectiunea corolei – rotunda, infinita, symbol al eternei reintoarceri –si minunile ei,pentru ca fiecare varsta propune descoperirea unui alt tip demister.
d) Concluzie
Asftel , textul este o arta poetica prin abordarea temei creatiei si prinafirmarea subiectivitatii lirice in ipostaza de potentator almisterului( creatia este asociata cu perfectiunea, cu lumina si cu misterul,dar ea intra in opozitie cu ratiunea, resimtita drept distructiva).Textul apartine modernismului dar caract. De ordin formal – versurilelibere cu masura variabila – intre 2 si 13 silabe – , tehnicaingambamentului(continuarea ideii poetice in versul urmator), scrierea cuminuscule a versurilor in care se continua idea poetica , cat si prinviziunea despre lume redata in text .“Eu nu strivesc..” este o arta poetica pentru ca este un discurs desprecreatie, apartinand modernismului prin viziunea despre lume exprimata siprezenta caracteristicilor de nivel formal.
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s